Wandelcoaching

Bij wandelcoaching gaan we erop uit!

Weg uit de kamer binnen, lekker in de frisse lucht en in beweging. We wandelen in de natuur en kunnen voor het proces dat je doormaakt gebruik maken van alle elementen die we daar tegenkomen.

 

Mijn ervaring is dat mensen vaak van te voren niet echt weten wat ze zich kunnen voorstellen bij wandelcoaching en het daarom niet te snel doen. Maar dat als ze eenmaal een keer deze vorm van coaching hebben ervaren, het eigenlijk een hele aangename manier van coaching vinden. Dus bij twijfel, zou ik zeggen: let’s give it a try!

Voordelen

  • Wandelen in de natuur werkt ontspannend, wat helpt bij het krijgen van nieuwe inzichten

  • Uit onderzoek blijkt dat wandelen veel oplevert voor je mentale gezondheid. Zo wordt het ook vaak ingezet bij mensen met depressieve klachten
  • Bij wandelen komt er in je lichaam dopamine en endorfine vrij (gelukshormonen) waardoor je lekker in je vel komt te zitten.

  • Bewegen is gezond! Het is een oppepper voor je fysieke conditie. Daarnaast stimuleert het de aanmaak van BDNG, een stofje dat zorgt voor een beter geheugen en meer hersenvolume.

  • Het brengt je letterlijk in beweging, ook je gedachten. Je wordt creatiever en kunt tot betere oplossingen komen.oogcontact is vaak helemaal niet zo bevorderlijk voor een gesprek.

  • Oogcontact is niet altijd bevordelijk voor soepele gesprekken. Ook zwijgen is ongemakkelijker als je elkaar aankijkt. Dit is dus allemaal makkelijker tijdens een wandeling.
  • Wandelen helpt je los te laten en letterlijk vooruit te komen. Dus ook in psychologische zin. Wandelen is bij uitstek een soepele, vooruitgaande beweging, die ervoor kan zorgen dat je je meer richt op de toekomst en minder bezig bent met wat er in het verleden allemaal is misgegaan. Als we vooruit bewegen, worden de processen in onze hersenen die te maken hebben met vooruitgang vanzelf ook toegankelijker. Via je bewegingen kom je automatisch in de stemming om “stappen te zetten”, “door te gaan” en “verder te komen”. Je blik wordt letterlijk en figuurlijk ruimer en gericht op wat voor je ligt. Wat voorbij is, laat je achter je.’ Aldus sociaal psycholoog Christine Webb.

  • In deze Corona-tijd niet onbelangrijk: je kunt gemakkelijk voldoende afstand houden.
Scroll Up